Areno's saga

Hela våran saga började i mitten/slutet av 2008.
Jag hade då Mambo men ville ha en till häst att ha på samma nivå. Vi fick reda på Areno var till salu och stod på ett försäljningsstall i Kungsbacka, vi åkte dig och mötte världens brötigaste häst, han gick bara rätt över en. Vi gick ut i paddoken och jag hoppade upp, när hästen började skritta fick jag en chock, seriöst. Han snubblade i varenda steg, asså han kunde verkligen inte gå, stackars häst. Jag började efter ett tag trava och samma där, snubblade hela tiden. Var tvungen att sätta på mig sporrar för att typ hjälpa honom att komma fram och gå lite jämnare. Galopperade och började hoppa. JÄVLAR vad hästen hoppade, kunde bara sitta och åka med. Han var som en liten prins som bara hoppade vad man än ställde framför honom. Han bedömde avstånden helt perfekt. Vi tänkte nog inte så mycket på hur han var, vi tänkte bara på att han kan hoppa och vi var tvungna att bestämma oss väldigt snabbt, han var nästan ett inpuls köp. När vi åkte och hämtade honom hade han precis fått mat kommer jag ihåg och han var jätte sur. Men vi gick och hämtade honom i boxen och ledde ut honom, då gick han inte att lasta. Men till slut fick vi på honom. Precis innan hade vi fått reda på att han inte kunde backa ut ur transporten så vi fick vända honom (som han gör fortfarade) Så dem visade hur man gjorde osv. Sen åkte vi hem och jag kommer inte riktigt ihåg hur han var och så. Men jag kommer ihåg att jag tyckte det var sjukt jobbigt att lasta ur honom, när han skulle vända och så, så mamma fick alltid tränsa och lasta ut. Jag var väldigt rädd för Areno i början, jag vågade knappt borsta honom, då han dansade omkring och tryckte in en i väggen, jag vågade heller inte kratsa hovarna då han sparkade så fort man fick upp hoven. Jag var rädd för min egen häst. Jag var livrädd. Det tog sin tid för oss att lära känna varandra. Han var mitt andra handsval tyvärr, vilket jag skäms över som fan nu men det är sant. Mambo gick före allt, jag red alltid honom först och Areno sen, han fick därför inte alls lika mycket kärlek och jag borstade bara av honom jätte snabbt och slängde på de sakerna jag hade haft på Mambo. Jag sket fullständigt hur jag red honom, han var dum mot mig, jag mot honom. Han var sjukt jobbig, stel och i början kunde han inte ens gå på en volt, fattar ni? Hästen kunde inte gå på volt. Vi kom nästan aldrig överrens hemma, jag var van vid Mambo som var jätte mjuk och fin, så fick jag en stel pinne som jag bara störde mig mer och mer på för varje dag som gick.
Kvällen innan första tävlingen (div 2) började han halta och jag blev jätte ledsen, jag ville ju tävla, jag hade verkligen taggat inför första tävlingen. Så vi åkte hem till hovslagaren och han fixade något med skon, kommer inte riktigt ihåg vad det var. Han var väldigt öm i fötterna då (och är fortfarande) och kunde inte gå på våra grusvägen nästan, för minsta lilla sten fick han jätte ont. Han slutade halta men dom sa till mig att jag inte skulle travafram på tävling utan bara skritta och galoppera. (Ingen vätrinärbesitning eftersom det var lokalt) Det gick bra. Vi gick in och vann förklassen. Första starten vi gjort tillsammans vann vi. Det var väldigt många starter och säkert 8-10 placerade. Andra tävlingen kom vi fyra. Sen rullade det bara på. Placeringar efter placeringar, vinster efter vinster. Han var underbar. Fast Mambo var endå mitt första handsvalet. Hur illa det än låter. Men sen hände det något, han började stanna, halta osv. Någon gång i mars-april -09 Kommer inte riktigt ihåg nu, men vi åkte in och fick spruta honom i höger fram kota och båda bakknäna.. lång vila. Sedan när vi väl skulle börja skritta så gick det inte att rida ut med honom eftersom han inte vill gå ut själv, utan bara vänder hem och ställer sig och bockar vilket inte var bra för hans nysprutade ben kanske ni förstår. Så jag fick sitta och skritta i paddoken på lång tygel. I början var det ju inte så jobbigt, men sen när man skulle skritta i 40-50-60 min då kan jag säga att jag var väldigt trött. Ont i rumpan, fyfan säger jag bara. Vi var borta länge, vilket är synd med en sån bra häst som man skulle kunna komma hur långt som helst med om han bara skulle hålla.
Denna filmen gjorde jag undertiden han var skadad, jag var ofta ledsen över honom och det kändes inte som om jag kände honom längre, jag ville ha tillbaka Areno, stjärnponnyn, men han kom aldrig. Han försvann bara mer och mer.

Han var borta länge, dock inte jag. Mambo tävlades och jag hoppade även Clinton. Det gick riktigt bra. Efter fyra månader gjorde vi våran första träning, mycket att träna på efter en sån vila må jag säga.
Som jag skrev innan lärde jag aldrig känna Areno och jag gav upp. Jag slutade rida honom för det gick verkligen inte framåt, utan tvärtom. Vi kom ingenstans och jag vägrade rida honom. Jag var så arg. Jag kommer ihåg en gång när jag var ute och galopperade och så bara tvärvänder han hemåt och jag bara flyger och landar på mitt knä (som jag har problem med) och jag blev så arg. Har nog aldrig varit så arg, men han överlevde ;) Hehe. Låter typ som om jag är djurplågare eller något men det är jag ej! Då skickades han till Elvira (som ni alla vet om) Det gick jättebra för dom och Elvira la ner ett jävla jobb på denna hästen och det bästa var att hon fick mig att älska honom, hon fick mig att tycka om min häst. Det var nästan så jag längtade tills jag fick hem honom.
Jag åkte och "provred" min egen ponny. Ser ni vilken ponny? Jag har kollat på filmen säkert 1000 gånger på datorn, om och om igen. Vilken kung!
Sen var vi tillbaka på tävlingsbanan i mars 2010! Vi hoppade eliten i Nääs Ryttarförening och skötte oss i alla deltävlingar, alla träningar för olika tränare gick jätte jätte bra! Men sista omgången tog det stopp. Han stannade ut sig på andra hindret i förklassen. Då visste jag att han hade ont. Men tvingades hoppa lagklassen endå, eftersom vi bara var 3 ryttare. Vad händer där? Jag kommer inte över första hindret ens. Så vi bestämde oss för att åka och kolla honom. Kommer inte riktigt ihåg vad det var för fel på honom, men något var det iaf. Men vi ville inte spruta honom utan han gick på butta och fick vila. Och han blev faktiskt bra. Vi var tillbaka i juli med första träningen. Det gick kanon. Det gick la upp och ner men inget farligt.
Dock gick det ganska dåligt nu i slutet av 2010 men det blev ju ett ganska stort uppehåll nu i vinter. Tävlade ju Mambo en hel del i vintas. Så Areno fick vara hemma och slöa ;) Men nu i början av året så har det gått jätte jätte bra! Han har verkligen varit en prins. Det var därför jag blev så chockad i Trollhättan. Okej, jag har fått några stopp i vissa klasser, men det är inte liknaden som han gjorde i Trollhättan i La:n.
Men vi kör på som vanligt nu, som om inget har hänt. Känns ganska taskigt men asså, man måste ju göra något. Vi kör på på allt som är planerat. Det är därför vi ska hoppa eliten, eller iaf förklassen. Det kan ju har varit något tillfälligt. Sedan ska vi åka på någon clear round och så, med lite lägre högt. Så får vi se vad som kommer fram. Och om det nu skulle komma fram något, så var det hans sista chans. Det känns inte shysst mot honom att spruta honom och låta honom vila, för att sedan tävla i ett halv år och sedan gå sönder. Jag lägger ner hela min själ på honom. Jag är i stallet i flera timmar och tränar med honom varje dag. Jag tränar lydnad varje dag, jag kan inte lämna honom en sekund. Vi kämpar igenom eld och vatten. Jag skulle aldrig svika honom. Så jag tycker inte det är elakt att ta bort honom (ifall det nu kommer igen, det är ju inte säkert) det är skönare för honom och jag tycker det är elakt att låta honom bli sprutad och gå sönder, då är man ju inte frisk i huvudet. Det är väl hela historian lite halvdant. Hoppas ni orkar läsa allt. Nu vet ni hur det ligger till iaf.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag tycker dock inte att det är rätt att ta bort en häst för att den inte håller, du kan sälja honom som en läromästare, typ dressyrponny eller så. För jag har själv sett att han är duktig på dressyr. Det är läskigt vad folk är sjuka i huvudet och tar bort hästar som inte vill hoppa.

2011-03-19 @ 20:47:42
Postat av: Julia Tenland

Jag tycker du är grymt duktig som verkligen vågar se till din häst bästa. Jag fick ta bort min d-ponny i höstas. Han blev utdömd men kunde gå som promenadhäst och ridas lite. Men det är inte rätt att låta dom vara kvar här när dom inte får göra det dom älskar, att hoppa och tävla.

Jag hoppas verkligen att Areno kommer hålla. Men du ska veta att iallafall jag tycker att du har helt rätt tankebanor om honom. Cred till dig!

2011-03-19 @ 20:59:04
URL: http://ridestyle.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Du är jätte duktig som TÄNKER på DIN häst!!!:D Jätte bra beslut om det så nu behövs!;D Och det var jätte kul att du orka skriva allt:) Hoppas att han håler och att det går bra för er. Tycker i alla fall att du ska få mycket cred!:Du tänker helt rätt och det är att du tänker på din häst! Mycket cred till dig!:D

2011-03-19 @ 21:16:33
URL: http://ponnyhoppryytare.blogg.se/
Postat av: Malin

Alla hästar klarar faktiskt inte av att gå som promenadhäst, bara ridas lite lätt osv. En del hästar behöver faktiskt mental stimulans, jobba skiten ur sig (bokstavligt talat) för att vara lyckliga. Hästar är individer, en del älskar att gå i en hage och bara slöa, andra blir deppiga och vissa blir rent av farliga av att bara få gå och skrota i en haga...! Man kan inte dra alla över en kam! Aereno verkar uppenbarligen vara en häst som troligen skulle ta mer stryk av att inte få arbeta normalt än att få beta på de evigt gröna ängarna för alltid. Hur hemskt det än låter!

2011-03-19 @ 21:48:51
Postat av: my

Läste allt och måste säga att jag kände igen mig själv väldigt mycket,allt ibörjan och sen detta med att det känns som att man bara vill ge upp, men jag är imponerad att du klarade dig igenom det , speccielt med en häst som du från början inte tyckte om, men han hoppar ju för jaäkla bra den hästen, helt sjukkt! Tycker du har gjort ett jätte bra jobb med han och ni är som gjorda för varandra, Tycker att du är jätte duktig och modig som vågar lägga upp sanningen, han e sjukkt fin och ni passar ihop och allt går bara man ger fan på det!! du kommer klara det klara!! :) kram

2011-03-19 @ 21:59:16
URL: http://topclass.blogg.se/
Postat av: Olivia

Men ditt anonyma helvete.

Klara är en TÄVLINGSRYTTARE och hon satsar på sin karriär! Då kan hon inte ha kvar areno om han skulle gå sönder. Om han inte håller. Förstår du inte hur mycket det kostar att ha häst? Om man då har en häst som man inte kan rida så är det precis som att kasta pengar i sjön. Skulle allt vilja se dig lägga ca 5000 kr i sjön varje månad. Precis så blir det om hon ska ha kvar areno om han inte håller.

Dessutom, om areno inte håller och hon säljer honom, hur kan hon DÅ veta att han inte tävlas? Att han inte rids och hoppas. Hur kan hon veta att han mår bra? Nej, det är fan så mycket bättre att låta en häst som har gjort en FANTASTISK karriär somna in och beta vidare på de gröna ängarna, där inga skador eller där något gör ont. Och jag tycker DU ditt anonyma helvete rent ut sagt, är dum i huvudet som inte tänker på hästens bästa, så som du så fint uttalade dig om klara. Vad läskigt det är att folk avlivar sina hästar för att de inte vill hoppa, men vafan? Hon tänker på sin hästs bästa! Man vet somskrivet ALDRIG vart dom hamnar! Om hon säljer honom istället kanske dom tävlar hästen och hoppar den även fast hästen har så ont så den inte vet vad den ska ta sig till. han kanske kommer till en familj som står med 2 piskor och slår hästen över hindrerna, slår hästen, bankar den i sidorna, skäller på den bara för att han inte vill hoppa. TRO DET ELLER EJ MEN DET FINNS SÅNNA MÄNNISKOR!

Tack och hej, jag står DEFINITIVT på klaras sida!

Kram Klara, du ska inte ta åt dig av vad sjuka människor skriver till dig. Dom är bara avundsjuka svin som inte förstår sig på hästarnas bästa!

2011-03-19 @ 22:10:58
Postat av: Anonym

Verkligen jättetråkigt att läsa när det är en såpass fin ponny. Vill bara att du tänker efter ordentligt och gör rätt beslut

2011-03-19 @ 22:35:04
Postat av: cHANELLE

Gumman, fick en tår o rysningar när jag läste detta. Du är så fruktansvärt duktig o de ska vara du o Areno! Tänk igenom ditt beslut noga, förstår om allt är jobbigt o man bara vill ge upp.. Har själv varit där..



Hoppas på de bästa, om inget annat kör på för Areno besitter en sån jävla kapacitet!!

2011-03-19 @ 22:38:40
Postat av: Chanelle

Kämpa på, fick tårar och rysningar när jag läste detta. Det är så jäkla rörande..



Hoppas allt löser sig till det bästa! <3

2011-03-19 @ 22:44:11
Postat av: Linnéa

Tack för att du tog dig tid att skriva och förklara, det gör att man hänger med i dina tankegångar. (vilket jag ju inte gjorde i hoppet från tfrk till elittävling på g).

Självklart ska du prova tävla honom och se om det var en engångsgrej, en dålig dag. Prova gå ner ett snäpp och se om det hjälper osv som du tänkt och kolla upp honom hos veterinären om han fortsätter krångla.

Jag förstår ditt beslut att ta bort honom om han fortsätter bli sjuk/skadad så fort han rids, har han det temperamentet som du beskrivit är han ju inte den som trivs som promenadhäst och man vet ju aldrig, folk kan sälja hästen vidare till någon som inte förstår skadan och då kan hästen utsättas för onödigt lidande igen.



Tänk efter och framförallt KÄNN efter noga, inom dig vet du vad som är rätt och bara du kan avögra det. Vi är många som önskar dig väl och hoppas att allt är bra med Areno så ni får fortsätta tävla och att han får visa vad han går för på banorna! Annars hoppas vi för din skull att du kommer fram till det beslut som är bäst för er båda även om det är svårt att ta.



Fortsätt vara stark, och vara dig själv.

nu när jag vet historian bakom förstår jag dina tankar om det hela, och skulle stötta dig oavsett vad utgången blir. Jag har aldrig tvivlat på att du bara vill det bästa för Areno :)

stor kram!

2011-03-19 @ 23:15:20
Postat av: Lovisa

Klara, tack för att du tog dig tid och skrev detta.

Jag vet att du har ett svårt beslut eller så om han blir skadad. Fast du hade ju bestämt dig men.

Jag tog bort min älskade ponny i höstas och på sätt påminner hon om Areno. Hon älskade att hoppa och tävla och dressyr gillade hon inte direkt. Men hon kunde inte vara sällskapshäst eller promenad. Hon skulle inte klarat det, vissa hästar är så.

Nu vet jag att jag förstört en hel komenter men jag skulle bara visa att jag förstår helt.



Hoppas ut till 110% att allt ordnar sig för det är både du & Areno värda!

2011-03-20 @ 08:44:06
URL: http://ponnytavling.blogg.se/
Postat av: Beatrice

Hoppas verkligen för din skull att han blir frisk och att du fortfarande kan ha kvar han, man märker ju på dig att du verkligen älskar din ponny!

Du och Areno är bäst tillsammans..

Kram!

2011-03-20 @ 09:11:05
URL: http://beatricebroberg.bloggplatsen.se
Postat av: Moa

Klara, ta inte bort honom, det är ego. Sälj honom som läromästare eller vad som helst! Det är ett liv som går till spillo! <3

Var stark, jag vet hur duktig du är på det du gör!!

2011-03-20 @ 21:05:54
Postat av: Emelie Williamsson

Man märkar verkligen hur mycket du älskar din ponny. Hoppas nu att han håller och att ni får fortsätta ihop! <3

2011-03-21 @ 11:44:35
URL: http://norrakullensstall.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0