Svar på frågestund @ Elvira

Postat av: my
Hej! uppsakttar verkligen erna blogg, ger mig självförtroende och mår bra av att läsa den. Jag undrar om ni har ngt bra tips på hur man bygger upp sitt självförtroende om det har gått riktigt dåligt på ngra tävlingar , och man känner liksom att men inte vet vad man ska göra ? kram :)

Kul att höra!
Tyvärr är det ju så att vi alla möter motgångar, men även om det gått dåligt på ett par tävlingar finns det alltid något positivt i varje runda man gör. Försök hitta dem i varje tävling som gått mot dig och fokusera på det istället, glöm det som vart mindra bra och gå vidare.
Du kan även sänka kraven en stund, hoppa enkelt och ha kul. Gå ner en klass för att göra det lätt och få lite framgång igen. Framgång bygger självförtroende.  Lycka till, kram :)


Postat av:
elvira har du pojkvän? :)

Nej det har jag inte ;)

Postat av:
hej, var med om en rätt allvarlig ridolycka för snart två år sedan som gjorde att jag blev rätt osäker med hästarna. både hantering och ridning. jag vet inte varför och jag tycker det är jättejobbigt då jag inte var ett minsta osäker innan det hände. har ni några tips om hur jag ska göra så jag får mitt självförtroende tillbaka?
jättebra blogg! :)
Tack!
Känner igen mig precis, jag var ju själv med om en ridolycka för inte alls längesedan och var också helt orädd innan. Grejen är den att man är lite naiv innan något händer, men när man väl vart med om en olycka och skadat sig inser man riskerna och att det faktiskt kan hända saker och man blir försiktig.
Det har vart supersvårt även för mig att slappna av i min ridning, lite på hästarna och rida som förr. Dem första veckorna vågade jag inte ens galoppera på Toxica eftersom hon är väldigt oberäknelig och kan flyga i lufen många gånger. Men det är faktiskt bara att tvinga sig själv att trotsa rädslan och utsätta dig själv för dem situationer du känner dig osäker i det finns faktiskt inga genvägar och ju tidigare du klarar det, ju lättare. Lycka till!

Postat av: e
skulle ni låta bli att köpa en häst som ni älskade, om den hade haft hovbensfraktur, men idag är i princip helt återställd, rör sig snyggt och hoppar 130 utan några som helst problem?

Otroligt svårt att svara på, här har ju försäkring, pris och din ambitionsnivå stor betydelse. Nöjer du dig med 130 och ni får hästen till ett pris som ni tycker den är värd, så absolut! Man ska dock tänka på att många gånger när hästar har något typ av "fel" är dem inte fullt försäkrade.

Postat av:
Hej! Här kmr några frågor :)
1.Hur många schabrak har ni till en häst?Tävlingsschabrak och "vardags"?
2.Vem betalar all utrustning, som ridkläder och hästutrustning?
3.Berätta om er värsta avfallning!
4.Vad är det pinsammaste ni råkat ut för på en tävling?
5.Har ni tävlat dressyr någon gång, isåfall vilka klasser?
Tack för mej! :)

1. Oj, ingen aning har aldrig räknat!
2. Oftast jag själv, annars mamma.
3. Svår fråga, men det måste varit nu när jag ramlade av och ponnyn trampade på min arm så den bröts. Eller under tiden då vi red in Toxica och höll på med inlärning av galoppfattningar och hon kasta av mig och sparkade mig när jag låg på marken.
4. Ingen aning, kan inte välja något specifikt, har tävlat i 9 år så det har hunnit bli en del pinsamheter.
5. Nej.

Postat av: anonym
1.har ni haft sex?
2.när hade ni senast sex?
3.tror ni på kärlek vid första ögonkastet?
4.hur är det att börja första ring, var det pinsamt när man inte kände någon?
5.vad vill ni bli när ni blir stora?
6.har ni moppe?
7.elvira har du börjat att övningsköra?
8.vilka dagar ska ni till göteborg horse show?
9.vad är det pinsamaste ni har gjort framför en kille ni gillar?
10.klara hur träffade du rasmus, var det han som frågade om ni skulle bli ihop och hur lång tid "dejtade" ni?
11.om ni rider mot en riktigt fett trippelbarr på typ 130 blir ni typ "rädda" då?
12.hur länge har ni ridit`?
13.vad hette er första häst?
14.hur många rosetter har ni?
15.beskriv er dröm kille!
ni har världens bästa blogg!♥

1. Ja
2. De ni... Nej men ett tag sen
3. Huum...svårt de där. Jag vet faktiskt inte.
4. Eftersom jag började i samma klass som Bella så hade vi ju varandra så det var inte så farligt.
5. Något med hästar eller mäklare som pappa. Måste dock läsa matte C då, men de får de va värt!
6. Nej.
7. Nej, jag fyller ju välldigt sent 27 november och jag ska gå intensivkurs.
8. Vi var där alla dagar.
9. Vet faktiskt inte om jag gjort något pinsamt framför någon jag gillar faktiskt, inget jag kan komma på ;)
10. -
11. Nej, asså aningen tar man sig över eller så stannar hästen? Trippelbarr är dessutom sjukt härligt att hoppa, lätt för hästarna också. Bara att sätta upp en bra galopp och rytm så flyter det. Visste ni att hästar inte har någon uppfattning om hindrens höjd?
12. Ordentligt sedan jag var 7 år.
13. Indiana Jones
14. Har inte räknat dem och alla ligger ner packade så kan inte svara på det tyvärr.
15. Snäll, mörkt hår och ögon, vältränad, lång snygg, gärna rik haha.  
Tack !<3

Postat av: Malin
1.Har nån av er nån gång varit riktigt rädd för att rida?
2.Hur många timmar per dag lägger ni på hästarna?
3.Tänker Klara fortsätta på stor häst?
4.Vad är det pinsammaste som har hänt för er på en tävling?
jätte bra blogg :)

1. Asså, både ja och nej. Visst har jag blivit lite rädd någon gång, efter armbrottet bla, men aldirg så att jag vägrat hoppa upp på hästryggen.
2. Väldigt olika men en helt vanlig vardag när jag har Toxan bara och ingen träning bukar jag åka till stallet fyra och vara hemma runt åtta.
3. -
4. (Redan svarat på högre upp)
Tack! Kul att du gillar den.

Postat av:
till elvira: ska thomsy säljas till fanny?
till klara: är mambo såld ?
Hon har honom på prov så vi får väl se, hoppas det. Då får han det bra och dem passar fint ihop!

Postat av: Jossan
jag har en ponny som är ganska slarvig när hindrena är lite lägre så han "lyfter" inte riktigt om ni förstår?, har ni några förslag på vad jag kan göra åt det?
superbra blogg! :)

Väldigt svårt att ge ett bra svar utan att se ponnyn. Men studs med kort avstånd emellan och hoppa mycket småhinder helatiden och försök att hjälpa din ponny så lite som möjligt, på låga hinder ska hästarna klara att taxera och ta sig över hindren utan ryttarens hjälp. För behöver dem massa hjälp av ryttaren för att klara ett hinder på 50 cm, hur ska det då gå när hindert är 130 cm?
Hoppa i terrängen gör också att ponnyerna blir lite mer försiktiga många gånger.
Roligt att du tycker om bloggen! :)

Postat av:
älskar er blogg!
vad har ni för kameror? :)
skriv gärna märke + modell!
tack för världens bästa blogg,
puss hej <3

Kul att höra! Tack så mycket<3
Jag har en Canon eos 400D.


Postat av: Ida
Elvira vrf mäter du inte upp toxan och tävlar henne som häst. Ni är ett jättebra team tillsammans och är säker på att ni kommer gå väldigt långt. Det är ju syn dom d ska sluta tävla henne nu eftersom ni inte har tävlat så mkt och som sagt ni är oslagsbara! :)

Tack så jättemycket!
Man kan inte spara på hästarna hur gärna man än vill och tycker om dem. Dessutom, om ska jag ha stor häst vill jag ha en "riktig" stor häst, någon som ligger på 167-170+ cm.


Postat av: Felizia
Har ni känt att det inte är roligt med hästar. Att ni bara vill sluta med det?

Ja.

Postat av: Cindy
klara, kan du säga 3 saker som är det bästa med rasmus?
och elvira, du "reser" dig jätte fint när du hoppar och har du något tips hur man kan göra?


Tack så mycket! Vet inte om jag har något direkt tips då jag inte tänker på hur jag sitter över hindren. Men tänk att det är hästen som ska hoppa upp till dig och inte du som ska slänga dig över hästen i språnget och i anridningen kan man tänka "ett till, ett till" då väntar man automatiskt till avsprånget och följer hästen, brukar funka för mig. Lycka till!

Postat av: cecilia
kan ni beskriva från när ni kommer till tävlingsplatsen, asså veterinärbesiktingen och så?

Detta är väldigt olika från tävling till tävling. Beror på om det är meeting eller endagstävling, om man hoppar första eller sista klassen, vilken häst osv.

Postat av: anonym
1.elvira vad heter ridstövlarna som du skrev om innan?
2.vad har ni för mobil?
3.rolf- göran bengtsson / helena lundbäck?
4.jessica Kürten / kevin staut?
5.elvira bloggar du på en annan blogg också eller bloggar du bara på denna?
6.klara hur många läsare har du på din egna blogg?
7.elvira la du också ut sånna bilder på dig i underkläder som isabella gjorde?
8.skulle ni kunna tänka er att kvala till göteborg horse show nästa år?
9.äger ni någon storhäst?
10.klara vad ska du köpa på göteborg horse show?

1. DeNiro
2. Sonyericsson från stenåldern
3. Roffe
4. Jessica
5. Nope!
6. -
7. Jag har aldirg lagt ut bilder på mig jsälv i underkläder och inte Bella heller vad jag minns.
8. Absolut, vem skulle inte? Kraft cup i så fall.
9. Nej...
10. -

Postat av: Stinaaaa
vad rider ni på för bett ? och finns det något ''hat-bett'' ?

Tredelat. Nej något hat-bett har jag inte, alla bett är bra sålänge det är en rättvis hand som håller i tygeln. 

Postat av: Ida
Elvira: Hur många hundar har du och vad heter dom? Ras?

Jag och jag, men vi har en hund osm heter Svea, hon är chiuaua- Jackrussel.

Postat av: Sarah
Vad har ni för hästransporter?
Skulle ni kunna lägga upp en film när ni lastar era hästar?
Har själv stora problem med min ponny när det gäller lastning, men skulle vara roligt om man skulle se hur era hästar uppför sig :)
Och jo, har ni några tips när det gäller lastning?
Boj bravo.
Visst, vet inte om det är så  kul bara, i och med att hon bara kliver rakt på ;)
Var lugn och muta med godis brukar funka haha. Annars skulle jag nog ta hjälp av någon expert. Lastning måste helt enkelt funka, åtminstone om man tävlar ofta!

Postat av:
elvira: gymmar du för ridningen skull? isåfall har du märkt någon skillnad på din ridning. eller vill du bara gå ner i vikt?

Jag gymmar för att få bättre kondition, starkare, mer hållbar och fastare kropp. Det är till stor del för att orka rida bättre. Dåliga resultat kommer ofta i slutet av banorna då konditionen tryter och syreupptagningen till hjärnan minskar och koncentrationen försvinner.  

Postat av:
är ni oskuld?

( redan svarat på frågan)

Postat av: karin
tycker ni att det viktigt med märkessaker inom ridningen? Ger det mer " status " om man säger så? :)
superbra blogg!!
Nej, men jag gillar märkes saker. Dem ÄR snyggare och håller längre.


Postat av: Felizia
Kan ni inte börja ha "veckans övning"? kan va både hoppning och dressyr :)

Kanske, den som lever får se ;)

Postat av:
Du säljer ju mycket hästsaker på bloggen elvira, kan du inte lägga ut vanliga kläder också? istället för att slänga, så kan du få sålt dom också :) elvira du är ju duktig med smink och så eftersom du går sån linje. tänkte fråga om du har tips på hur man kan få sin hy ren och fri från finnar? vet du några bra produkter för fet och finnig hy? :) bra blogg

Kanske!
Dock ger jag oftast bort mina kläder jag inte använder till vänner och bekanta :)
Var noga med den dagliga rengöringen, använd oljfria produkter. Undvik rengöringsmjölk och använd hellre en gel eller en wash som skummar. Peeling och djuprengörande, tex mudmask några dagar i veckan är bra. Men var även nogrann med återfuktningen även om huden är fet så måste även en fet hy få fukt.
Cliniques serie är superbra! Lite dyrare, men värd sina pengar.
Neutrogena är ett alternativ annars som också fungerar riktigt bra.  

Postat av:
ponnysanning.blogspot.com = ...

En skvallerblogg, som jag läser ytterst sällan.

Postat av:
Har ni några tips på upplägg vid igångsättning av häst som stått i nästan ett år? Hur länge/ofta/typ av träning osv? Hur lång tid tycker ni det skulle ta att få igång hästen till "bra" kondition och styrka? Gäller alltså inte unghäst.
Hur mycket/länge/ofta tränar ni era hästar? Lägger ni upp träningsschema i förväg eller tar ni det 'som det kommer'?

Stressa långsamt, med tanke på att hästen vilat så pass länge hade jag tagit det väldigt lugnt. Ridit kortare och lättare pass men flera dagar i veckan. Börja med skritturer och bygg på succesivt.
Hur lång tid det ska ta är svårt att säga, men räkna heller med för lång än för kort tid.
Toxica går 6-7 dagar i veckan. Hur länge vi tränar är vädligt olika ibland blir det bara en halvtimmes skritt, ibland kan det bli flera timmar om man rider ut långt till exempel, eller trimmar igenom dem ordentligt på ridbanan. Men i snitt kanske 45 minuter.
Jag gör träningscheman vecka för vecka.


Kommentarer
Postat av: wilma

haha, jag fyller också år 27 nov :D

2011-03-05 @ 18:13:10
URL: http://oliviaochwilma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0