En vanlig dag i stallet ser ut så här

Tänkte beskriva hur en vanlig dag i stallet, ingen dag är ju den andra lik. Men en dag i stallet när jag bara har mina egna två att rida, åker ut vid 4 tiden ungefär och inte har några träningar eller liknande brukar det se ut såhär.


Börjar alltid med att mocka båda boxarna, vilket tar 10-20 minuter per box, lägger in deras eftermiddagshö och byter vatten och diskar ur deras vattenhinkar.
Sedan brukar jag hämta in dom från deras hagar så får dom äta medan jag fixar iordning resten.
Svälla betfor brukar vara det jag gör då för att den ska hinnna svälla. Diskar alltid ur hinkarna både in och utvändigt, samt locken innan. Låter betforen stå i foderrummet medan den sväller.
När det är fixat borstar jag rent alla lindor och back on track paddar från spån , rullar ihop lindorna och lägger dem i sina plastförpackningar(som man får dem i när man köper dem) och hänger dem utanför hästarnas boxar. paddarna hänger jag på en täckeshängare.
Därefter tar jag med mig alla höpåsar och går och fyller dem och efter det brukar betforen ha svällt någorlunda och jag gör klart med kraftfodret osv.
Varannan dag kör jag ner och byter vattnet i hagarna och har dem gått i grushagarna så mockas dom.



Brukar vara klar lagom till att hästarna ätit upp och tar då ut första hästen, borstar och gör iordning den.
Rider.
Plockar av alla saker och hänger, träns, martingall, sadelgjordar och sånt som ska putsas av och går att hänga på krockarna på uppställningsstolparna(Se bild nedan).
Borstar av den som ridits och masserar ryggen, rumpan och låren med arnika. Är benen torra lindar jag dem direkt med back on tracken(Annars är det de sista som görs innan man lämnar stallet).
Thomsys svans flätar jag eftersom den är vit och blir så smutsig annars, Toxica är väldigt renslig av sig så det behövs inte.
På med stalltäcke och in i boxen.
Tar ut häst nummer två och gör precis som med nummer ett.


Sist putsar jag all utrustning som jag användt och hängt på stolparna, torkar av stigbyglarna och stiglädren om dem blivit leriga och sköljer av benskydd om jag använt det eller borstar av och lindar ihop om jag ridit med lindor. Ställer in borstar, liniment, spön, viker ihop ländtäcken osv.
Sedan fodrar jag hästarna och lidar dem om jag inte kunnat gjort det direkt efter dem ridits.


Kommentarer
Postat av: Olivia S

Vad skönt att se att det inte bara är jag som mockar på 10-20 min, alla mina kompisar säger att det är jättelång tid så jag trodde jag var jätteseg, haha ;)

Vem tar ut på morgonen och fodrar på dagen och så? :)

2011-03-31 @ 23:36:38
URL: http://oliviasandelin.blogg.se/
Postat av: Sanna Olsson

När är du hemma då ungefär? :)

2011-04-01 @ 07:30:05
URL: http://sannaaaaaolsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0