Hoppövning


(Mobba inte min fina paint skiss)

Såhär går övningen till:
Man kommer längst långsidan i trav och vänder upp på hinder nummer ett, ett räcke med tarvbom framför.
Låtar hästen landa i galopp för att ganska så direkt svänga vänster över galoppbommarna som ligger(tätare än jag målat på bilden) framför oxern som man sedan ska vända upp på.
När man hoppar oxerna gör man samma sak, svänger åt höger över galoppbommarna och vänder upp på räcket.
Det blir alltså som en volt innan varje hinder.
-
Det man tränar genom denna övning är hästens svängradie, styrka i hästens bakdel, man tränar på att få den att vända sittandes/med kraften på bakbenen, man får hästen lösgjord och ur gröpt i innersidan samt att man får den väldigt inramad i mitten på hindren eftersom galoppbommarna bildar en "gång" i mitten fram till hindret. Även om jag inte fick till det så bra på min skiss haha.
Den här övningen är otroligt bra och går att använda till precis alla hästar eftersom man lätt kan höja och sänka svårighetsgraden på övningen bara genom att göra volten innan hindren större/mindre. Gör man den mindre blir den givetvis svårare i och med att hästen får jobba ännu mer för att hålla igång en aktiv galopp som den sedan ska kunna hoppa upp ifrån. Detta är även en jättebra övning för hästar som har svårt att orka korta sin galopp eftersom volten hindrar hästen från att rusa iväg, samtidigt som bommarna och hindret brukar ge dem flesta hästar lite extra bjudning att vilja fortsätta i den korta galoppen.
För att göra övningen riktigt lätt kan man till och med runda hindret man ska vända upp på istället för att rida över galoppbommarna så blir volten riktigt stor.


Kommentarer
Postat av: johanna

den verkar bra!

2011-01-12 @ 11:42:54
Postat av: feliciaandreasson

jag slår vad om att du har ridit den för Nina, det har iallafall jag :D

2011-01-12 @ 19:09:28
Postat av: feliciaandreasson

jag slår vad om att du har haft den för Nina, det har iallafall vi :D

2011-01-12 @ 19:10:54
Postat av: Felizia

Hoppade denna övningen idag och den va sjukt bra! Skit bra verkligen plus att den va rolig! :D tack för tipset, kom gärna med fler! :)

2011-01-15 @ 17:36:13
URL: http://allineedisyou.webbogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0