Svar på frågestund @ Klara

Postat av: my
Hej! uppsakttar verkligen erna blogg, ger mig självförtroende och mår bra av att läsa den. Jag undrar om ni har ngt bra tips på hur man bygger upp sitt självförtroende om det har gått riktigt dåligt på ngra tävlingar , och man känner liksom att men inte vet vad man ska göra ? kram :)Po
Postat av: http://smmshowjump.blogg.se/
Hej! uppsakttar verkligen erna blogg, ger mig självförtroende och mår bra av att läsa den. Jag undrar om ni har ngt bra tips på hur man bygger upp sitt självförtroende om det har gått riktigt dåligt på ngra tävlingar , och man känner liksom att man inte vet vad man ska göra ? kram :)

Svar: Först och främst tack och jag tycker det är väldigt kul att du mår bra av att läsa våran blogg!
Några tips på att bygga upp sitt självförtroende är att sätta mindre krav på sig själv, sänka sig lite i klasserna med det menar jag att man hoppar Lc ist för Lb (som man brukar göra) En bra träna är också väldigt bra, man måste ha någon man kan lita på och som du verkligen kan säga till när det inte känns bra, för högt, när du är rädd osv. Sedan också nära och kära som peppar dig och som tror på dig. Det tror jag är viktigt. Något du absolut inte ska göra är att ge upp. Det finns alltid hopp, det kan ta månader, år men man ska aldrig sluta kämpa. Alla möter motgångar men det är också dom som tar sig igenom dom som får framgångar! Kram på dej!

Postat av: Anonym
Hej, var med om en rätt allvarlig ridolycka för snart två år sedan som gjorde att jag blev rätt osäker med hästarna. både hantering och ridning. jag vet inte varför och jag tycker det är jättejobbigt då jag inte var ett minsta osäker innan det hände. har ni några tips om hur jag ska göra så jag får mitt självförtroende tillbaka? 
Jättebra blogg! :)

Svar: Se svaret ovan + tänk tillbaka på tiden innan olyckan hände, tänk på alla bra runder du gjort osv osv. Tänk på allt possitiv och försök att glömma det negativa. Om du har filmer så är det väldigt nyttigt att kolla på det, filmer där det går bra osv. Ja hoppas du förstår. Kul att du gillar våran blogg!

Postat av: E
Skulle ni låta bli att köpa en häst som ni älskade, om den hade haft hovbensfraktur, men idag är i princip helt återställd, rör sig snyggt och hoppar 130 utan några som helst problem?

Svar: Det har jag inte riktigt något svar på, det är nog en en sak. Alla tycker olika. Man får också ta reda på om den haft något innan, om det kan komma tillbaka. Man borde också kolla kostnaden på hästen, ålder, utförliga resultat. Ja, det mesta.

Postat av: Anonym
Hej! Här kmr några frågor :) 

1. Hur många schabrak har ni till en häst?Tävlingsschabrak och "vardags"? 
2. Vem betalar all utrustning, som ridkläder och hästutrustning? 
3. Berätta om er värsta avfallning!
4. Vad är det pinsammaste ni råkat ut för på en tävling?
5. Har ni tävlat dressyr någon gång, isåfall vilka klasser? 

Tack för mej! :)

Svar: 1. Det är väldigt många, har faktiskt inte räknat dom.
2. Det är olika, ibland jag ibland mamma och pappa.
3. Det var nog på min förra C-ponny när han stannade på en oxer och jag flög av och stuckade handen.
4. Inget speciellt.
5. Japp, La som högst tror jag med min gamla D-ponny.

Postat av: Anonym
1. har ni haft sex?
2. när hade ni senast sex?
3. tror ni på kärlek vid första ögonkastet?
4. hur är det att börja första ring, var det pinsamt när man inte kände någon?
5. vad vill ni bli när ni blir stora?
6. har ni moppe?
7. elvira har du börjat att övningsköra?
8. vilka dagar ska ni till göteborg horse show?
9. vad är det pinsamaste ni har gjort framför en kille ni gillar?
10. klara hur träffade du rasmus, var det han som frågade om ni skulle bli ihop och hur lång tid "dejtade" ni?
11. om ni rider mot en riktigt fett trippelbarr på typ 130 blir ni typ "rädda" då?
12. hur länge har ni ridit`?
13. vad hette er första häst?
14. hur många rosetter har ni?
15. beskriv er dröm kille!


Ni har världens bästa blogg!♥

Svar: 1. Ja.
2. Igår.
3. Nja, nej, jo.. jag vet inte faktiskt.
4. Jag kände ingen verkligen så det var lite pirrigt, stor skola, stora människor ;) Men det var riktigt kul, roligaste upplevelsen nästan. En av dom roligaste iaf. Så jäkla kul att lära känna nya människor osv.
5. Polis.
6. Jag har.
8. Var där alla dagar.
9. Hmmm, det vet jag faktiskt inte.
10. Gemensamma vänner/internet typ. Vi blev tillsammans efter en vecka eller mer, kommer inte riktigt ihåg. Haha, vi frågade inte direkt om vi var ihop eller ah det kändes lixom.
11. Asså nej, trippelbarr är nog det "enklaste" man kan hoppa. Jag skulle mer tveka på ett räcke faktiskt.
12. Hela livet, men började seriöst på ridskola när jag var sju år.
13. Cayenne.
14. Maaaaaassa!
15. Rasmus Olof Paepke ♥

Tack så jätte mycket!!

Postat av: Malin
1. Har nån av er nån gång varit riktigt rädd för att rida?
2. Hur många timmar per dag lägger ni på hästarna?
3. Tänker Klara fortsätta på stor häst?
4. Vad är det pinsammaste som har hänt för er på en tävling?

Jätte bra blogg :)

Svar: 1. Nej faktiskt inte.
2. Väldigt mycket.
3. Jag vet inte än, men jag tror det (a)
4. Inget jag kan komma på nu som sagt.

Tack så jätte mycket!

Postat av: Anonym
1. Till elvira: ska thomsy säljas till fanny?
2. Till klara: är mambo såld ?

Svar: 2. Nej.

Postat av: Jossan
Jag har en ponny som är ganska slarvig när hindrena är lite lägre så han "lyfter" inte riktigt om ni förstår?, har ni några förslag på vad jag kan göra åt det? 
Superbra blogg! :)

Svar: Stutts och små serier är väldigt bra. Du kan också fråga din tränare som känner dig och din häst bäst :)
Tackar så mcyket!

Postat av: http://henkeochtilda.webblogg.se/
Klara, vad menade du med att areno inte kan backa ur transporten ? :)

Svar: Man får "ta bort" mellan väggen, asså inte helt för det går ju att göra han med någon annan, men lixom ta den på sidan eller ah ni fattar. och sen vänder han bara av sig själv i transporten och kommer ut med huvudet först. Kanske kan filma någon gång ;)

Postat av: Anonym
Älskar er blogg!
Vad har ni för kameror? :)
skriv gärna märke + modell!

Tack för världens bästa blogg,
Puss hej <3

Svar: Gud va söt! Varför anonym? Tack så jätte mycket!!
Min kamera blev snodd för ett tag sen på en fest men just nu använder jag min pappas. Ingen speciell, Canon PowerShoet D10, 12.1 Mega pixels, länk: http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=440049&cks=ASS&assoc=98AF869C-B171-4280-BF1D-450A42A4A6EC
Postat av: Anonym
Varför tävlade georgesson mambo i kungsbacka?!

Svar: Dom ska visa honom nere i skåne och så, bra att visa honom i olika delar av Sverige.

Postat av: Anonym
Jag ska till göteborg horse show samma dag som ni. och jag vill jätte gärna snacka med er, för jag har läst er blogg sen ni skaffade den men ni är JÄTTE mycket äldre än mig och ska ni vara så många som ska gå så kommer jag nog inte våga. men då kommer jag att ångra mig sen, för det känns lite pinsamt att komma fram till alla er och fråga om jag får ta bild med er! vad ska jag göra?

Svar: Söööt! Som sagt om ni skulle se oss någon gång vart som helst tävling, stan eller någonannansstans var inte rädda, det är jätte kul när ni säger hej! Ni behöver inte skämmas eller någonting. Det är för er vi skriver här varje dag :D

Postat av: Cindy
Klara, kan du säga 3 saker som är det bästa med rasmus?
och elvira, du "reser" dig jätte fint när du hoppar och har du något tips hur man kan göra?

Svar: Snäll, söt, underbar!

Postat av: Anonym

1. elvira vad heter ridstövlarna som du skrev om innan?
2. vad har ni för mobil? 
3. rolf- göran bengtsson / helena lundbäck?
4. jessica Kürten / kevin staut?
5. elvira bloggar du på en annan blogg också eller bloggar du bara på denna?
6. klara hur många läsare har du på din egna blogg?
7. elvira la du också ut sånna bilder på dig i underkläder som isabella gjorde?
8. skulle ni kunna tänka er att kvala till göteborg horse show nästa år?
9. äger ni någon storhäst?
10. klara vad ska du köpa på göteborg horse show?

Svar: 2. En ful sony ericson.
3. Roffe!!!
4. Jessica.
6. Ca 100 st
8. Jaaaaaa!
9. Nej
10. Inlägg vad jag köpte finns i inlägg nedanfööör!

Postat av: http://ponnymuppar.blogg.se/
Vad rider ni på för bett ? och finns det något ''hat-bett'' ?
Svar: Vanligt tredelat. Tror inte jag har något speciellt "hat-bett"
Postat av: Sarah
1. Vad har ni för hästransporter? 
2. Skulle ni kunna lägga upp en film när ni lastar era hästar?
3. Har själv stora problem med min ponny när det gäller lastning, men skulle vara roligt om man skulle se hur era hästar uppför sig :) Och jo, har ni några tips när det gäller lastning?

Svar: 1. Star trailer
2. Kanske det.
3. Har alltid haft lättlastade hästar, men finns ju sånna som tar en lina när dom ska lasta in dom, det kanske funkar?

Postat av: Anonym
Har mambo gått 130 ? iaf är väl det typ svår om man ränar som c-ponny? han är ju riktigt grym då ju ;)

Svar: Ja som D-ponny gick han det, så han är ganska grym!

Postat av: Karin
Tycker ni att det viktigt med märkessaker inom ridningen? Ger det mer " status " om man säger så? :)
superbra blogg!!

Svar: Det finns väldigt mycket snygga saker, det är därför jag köper typ kingsland saker, whitaker osv. Men hemma rider jag inte alltid med märkes grejer så det är nog inte för att få mer status, verkligen inte. Endast för det är snyggt!
Tack så mycket! :)

Postat av: Stina
Var ska ni sitta på göteborg horse show?
och jag ska dit på fredag och jag vill jätte gärna träffa er och ta bilder, vad ska man säga?

Svar: Lite sent svarat men vi satt på R vänster ;) Hahaha..

Postat av: http://allineedisyou.webbogg.se
Kan ni inte börja ha "veckans övning"? kan va både hoppning och dressyr :)

Svar: Om vi orkar ;) Någongång ibland kanske.

Postat av: Anonym
1. Har ni några tips på upplägg vid igångsättning av häst som stått i nästan ett år? Hur länge/ofta/typ av träning osv? Hur lång tid tycker ni det skulle ta att få igång hästen till "bra" kondition och styrka? Gäller alltså inte unghäst. 

2. Hur mycket/länge/ofta tränar ni era hästar? Lägger ni upp träningsschema i förväg eller tar ni det 'som det kommer'?

Svar: 1. Har den varit skadad? Isf får man ett igångsättnings "schema" av vätrinären. Annars tycker jag att man ska ta det väldigt lungt i början. Skritta några veckor, då menar jag inte 10 veckor utan kanske i två eller något, sen sätter man igång med trav i gradvis, 10 minuter per dag och sedan ökar man. Samma sak när man kommer till galopp. Men får rätt snabbt igång konditonen.

2. Jag tränar varje vecka för tränare. Markarbete/hoppning. Det är olika med träningsscheman, ibland är det viktigt att veta hur man ska rida innan tävling och ibland när det är lite uppehåll så kan man träna på annat. Det viktigaste är att allt ska vara klart, man ska absolut inte sitta och klaga att hästen har dålig konditon eller bara river osv utan det får man ta på sig själv. Hästen ska vara i toppform med den ska ut och tävla. Givetvis gäller det dagsform också, alla hästar har sina dagar såklart ;)

Hoppas ni fick svar på allt ni ville få svar på!




Kommentarer
Postat av: alice

haha klara jag såg dig flera gånger på gbg men sa aldrig hej xd! Höll på att dö av skratt nnär du sa dö serriöst att du ville ha barn! hahah

2011-02-28 @ 21:15:07
URL: http://binnastoy.blogg.se/
Postat av: Anonym

Varför svara ni inte på frågorna på torsdagen i ett videoinlägg, som ni sa att ni sku göra...?

2011-03-02 @ 09:48:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0