En vanlig tävlingsdag

Tänkte skriva ett inlägg om hur en vanlig tävlingsdag ser ut för mig, hur jag rider fram, hur jag tänker innan jag ska in på banan och allt sånt!
Brukar alltid göra allt klart dagen innan så det bara är att byta täcke och sätta på lädergrimma och transportskydd. Sedan bär det av till tävlingen, mamma brukar oftast räkna ut när vi måste åka och sånt.
När vi väl kommer fram till tävlingen öppnar vi alltid "överluckan" på transporten (där bak) och dörren där framme (undantag om hästen äter hö, speciellt Areno för han slänger ut allt) Sedan går mamma och anmäler och jag kollar hur det ligger till, vilken klass dom är på, kanske kollar lite och så. Sedan fixar mamma vatten och tar bort till transporten.
Sen går man banan ordentligt, går precis som svängarna man ska ta i både grund och omhoppning. Tänker vilket tempo man ska ha, om det är några svårigheter osv. Sen brukar jag alltid kolla på några ekipage och se hur banan ser ut.
Sen när det är dags så brukar vi ta ut honom lite tidigare och veterinär besikta. Brukar oftaste gå med honom en sväng innan så han får släppa lite på musklerna efter att ha stått i transporten. Efter veterinär besiktningen så tar vi på honom alla grejer, skydd, sadel, träns och jag hoppar upp. Sedan rider jag fram och försöker få honom mjuk och avslappnad och alla gångarter. Brukar också galoppera fram ganska mycket så han kommer igång i hela kroppen.
Sen in på framhoppningen, hoppar lilla hindret (om det finns) några gånger kanske 2-3, sedan sänker mamma ner räcket lågt och jag skuttar över det 1-2 gånger sen höjer hon och så hoppade jag och så höjer vi lix gradvis tills det är rätt höjd. Samma på oxern. Brukar inte ta så jätte mycket språng. Kanske bara 2 på oxern. Sist av allt tar jag en ordentlig galopp ett eller två varv och tar sedan räcket på samma höjd som är på banan.
Precis innan jag går in på banan brukar jag skritta runt och kolla på banan, kanske lägga på ett täcke så han håller sig varm.
Väl inne på banan brukar jag trava omkring ett tag och sedan när jag får startsingnal så galopperar jag igång och hoppar banan då. När vi kommer ut från banan är mamma redo med morot, även om han hoppat eller inte ;) alltid godis.
Sedan brukar jag försöka trava lite och sedan skrittar jag av.
Om plac brukar jag skritta tills man får gå in på prisutdelning så han inte stelnar till.
Annars blir det en lång av skrittning och in i transporten igen.
Till andra klassen brukar jag inte hoppa fram lika mycket som första eftersom dom hoppat en gång, men lägger upp det på samma sätt. Sänker osv.
Samma på banan osv.
Det är väl så det brukar se ut, tror inte jag har glömt ngt ;) Isf får ni säga till



Kommentarer
Postat av: Emelie Williamssonilliamsson

Roligt att läsa :)

2011-04-20 @ 21:21:47
URL: http://norrakullensstall.blogg.se/
Postat av: Julia

Kul inlägg faktikst! :D

2011-04-20 @ 22:26:05
Postat av: Felizia

Vad är eran mail adress? :)

2011-04-20 @ 22:59:41
URL: http://allineedisyou.webbogg.se
Postat av: Olivia

"Efter veterinär besiktningen så tar vi på honom alla grejer, skydd, sadel, träns och jag hoppar upp." Brukar du lasta ur med hackamore eller ngt? Byter du träns? :) Eller har du bara skrivit med det av ren vana? ;)

2011-04-21 @ 22:10:27
URL: http://oliviasandelin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0