Ang min träning

Anonym om Milen får det bli:
har du märkt några resultat på din kropp sen du började träna?
hur gör du när du tränar? eller aa, vad gör du?

Någon jätte skillnad har jag inte märkt av ännu. Visst kläderna sitter lite slappare än innan men mer ska det bli!
Men jag har märkt stor skillnad på orken. Vår lägenhet där vi bor ligger högst upp utan hiss och jag minns att jag var helt slut när jag väl kom upp innan jag började träna och numera kan jag springa flera vändor upp och ner utan vidare ansträngning och det är fantastiskt skönt bara det. Sen ser jag skillnaden när jag tränar också. Jag minns att första springturen så sprang jag 25 minuter i ett tempo på 7,0 km/h och var riktigt stolt över det och skröt till min idrottslärare haha. Nu springer jag 60 minuter och orkar hålla ett tempo på 9,0 km/h så där ser man stor skillnad. 
En stor anledning till att jag började träna var att jag har en ganska svår astma och den har verkligen förbättrats tack vare det. Förr var det mer vanligt att jag hade svårt att andas än att det gick enkelt och nu förtiden känner jag av den ytterst sällan.

Jag brukar försöka variera träningen ganska mycket, men nu på senare tid har det blivit mest löpning för det är de som jag tycker är roligast. Jag försöker att varva långa distanser i ett lägre tempo för att träna hjärtats förmåga att pumpa ut blod till kroppen- alltså uthållighet, med kortare sträckor i ett högre tempo för att öva upp syreupptagningsförmågan. Den som gör att man orkar hålla fokusen och flåset uppe. 
Annars gillar jag att gå på pass, det kan behövas en tränare som pushar på för att man ska ta ut sig det allra sista, men det gör jag alldeles för sällan tyvärr. Brukar inte hinna  med de i och med att dem brukar hållas på tider då jag är i stallet osv. Core-passen är nog favoriterna då. Mage och rygg är otroligt viktigt för hållningen!

Annars cyklar jag, står på crosstrainer och liknande. Styrketränar också och brukar köra 25 st med 3 repetitioner på varje maskin. Vikterna varierar beroende på, är ganska olika stark i de olika muskelgrupperna. Tar 40 kg i benpress, 30 kg insida lår och bara 20 kg på ovansida så ja, det varierar mycket. 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0