Träning av mig själv

Tränar ni någonting utöver ridningen? Skulle gärna vara kul med ett inlägg från er båda där ni skriver era åsikter om träning osv. :)

Nej det gör jag inte, inte mer än att jag är med på idrotten i skolan och är i stallet då ;) Men det är väl en klassiker bland ryttare. Hästen är i toppform, men själva orkar vi inte springa längre än några kilometer typ?
Jag hade egentligen velat träna, men tiden räcker helt enkelt inte till. Det tar så otroligt mycket tid att hålla hästarna i trim och när man väl är klar i stallet på vardagen är det ju knappt att man har tid med läxorna lixom och helgerna går åt till att träffa kompisar osv, som man inte heller hinner med på veckorna. 
Men man tjänar otroligt mycket i ridningen om man är bra tränad själv. Rider man en krävande häst, tex Thomsy är en sån som kräver att man har kondition som ryttare, har man inte det blir man svin trött och när man blir trött orkar man inte koncentrera sig ordentligt och hålla fokusen uppe. Det är därför felen oftast kommer i slutet av banorna. Man orkar inte vara lika skärpt och rida lika bra som man gör i början av banan. 
Inte bara kondition är viktigt, styrka krävs också, inte för att man ska rida på styrka, absolut inte för man blir aldrig starkare än hästen. Men man måste vara stark i kroppen för att orka ha en bra hållning genom hela ridpasset så man inte hamnar snett på hästen så att den belastas fel. 
Tränar ni någonting utöver ridningen?

Kommentarer
Postat av: Agnes hansson

jag spelar fotboll fyra gånger i veckan utöver att jag rider varje dag, as kul hihi :D

2010-11-02 @ 20:41:00
URL: http://aagneshansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0