Svar på frågestund @ Elvira

ska du sälja en av dina hästar den "stora"??
Toxica är den största av mina hästar så jag antar att det är henne du menar?
I så fall är svaret att, ja hon ska säljas. Jag vet dock inte när exakt, men någon gång nästa år.

Jag har inte riktigt fattat, vem är Björnis? xD
Björnis, eller Björnbusen som han heter är en B/C-ponny valack född 2007. Han är alltså 3 år och jag har haft i uppdrag att rida in honom från Mars i år och är så gott som klar. Ska tävla några CR på honom i början av nästa år bara. Men sen ska han lånas ut till en ryttare i rätt storlek ;)

Hur vill ni att era framtida storhästar ska vara? :)
stora, småa, ponny i storhästformat, osv. ja ni fattar (:
Jag vill nog ha en mellan stor, 165-170 cm är lagom. Den ska vara högrest, spänstig, smidig, känslig, uppmärksam för hjälperna med en bra, luftig galopp.

Hur känner ni varandra?
Long story... Nej men, jag hittade klara på bdb genom en gemensam vän och så hade jag av någon anledning bilder på henne och Mambo från Granithoppet 2008. å jag addade Klara på msn för att skicka bilder. Sen köpte Klara Areno och då började vi väl prata lite me eftersom jag känner tjejen som haft Areno innan försäljningsstallet där Klara köpte honom.  Sen sågs vi lite på tävlingar, hejade på varandra men inte så mycket mer. Änglahoppet 2008 minns jag att vi bodde brevid varandra, men sa typ inte ett ord till varandra. Det var först 2009 som vi började prata med varandra på tävlingar och Dagstorp 09, var första gången vi var med varandra typ 24/7 och då klicka det kan man säga haha. Sen blev vi ännu bättre vänner när jag hade Areno hemma hos mig. Även våra mammor blev bra kompisar.
Nu är Klara en av mina bästa vänner.

Vilka skolor och linjer går ni på?
Stylist linjen på Plusgymnasiet.

Varför vill du inte fortsätta rida på stor häst? Motivera dig lite mer
Jag har väl inte helt bestämt mig för att sluta. Först och främst ska ponnyerna säljas och efter det kanske jag provar lite hästar. Men som sagt, nu satsar jag järnet på ponnyerna. Därefter tar vi
stor häst planerna.
Men grejen är den att jag älskar verkligen hästar och tävling, det är verkligen inte intresset som svalnat. Utan det har och göra med massa andra saker. Men det löser sig kanske om jag har tur.

varför red du areno ett tag?
Som Klara redan berättat var hon och reno inte helt sams förra hösten. Han kan ju vara riktigt över jävlig ibland. därför skickade hon honom till mig och jag hade honom i 3 månader. Det var kämpigt dem två första månaderna, men sen släppte allt och shit va fin han blev. Sen åkte han hem till Klara och har bara blvit finare och finare. Jäkla otur har dem haft med skador och skit bara.

vilken är din mest omtyckta tränare? :)
Svårt! Jag har tränat för så himla många olika! Sen tycker jag det beror lite på vilken häst man sitter på också. Men följande tre är dem jag tränat mest för i mina dagar.
Anneli Ingvarsson
Nina Karlsson
Jacob Hellström

Vad är det högsta ni hoppat med ponny/häst?
Nämn en ur varje kategori som ni helst skulle vilja tävla: A,B,C,D,SH. Ni får inte välja era egna! ;)
Häst- 140 cm med Lillan
Ponny- 140 cm med Otto

A- Huuumm...någon liten söt bara
B- Dublin
C- Sputnik
D- Calle Kvalster
SH- En jag sett till salu, som är en Thomsy i stort format!

Finns många fler godingar, fick välja några bara ;)

1.Era starkaste respektive svagaste sidor inom ridningen?
2.Vilka ponnyer och hästar som andra bloggare/bdb:are har skulle ni vilja prova rida eller ha?
3.Hur högt har ni tävlat?
4.Bästa placering någonsin?
5.dröm-mål i ridningen?

1. Starkaste- Alltid  lika svårt, men jag får ofta beröm för min sits, att jag rider mjukt och att jag är bra på att anpassa mig efter hästarna istället för att försöka med tvärt om.
Svagaste- Att jag inte alltid klarar av att hålla huvudet kallt.
2. Oj, svår fråga. Kan inte komma på någon just nu.
3. Msv a
4. Vinst Msv A, bäst i båda kvalen på inne SM 09.
6. Bli bäst?

har ni någon speciell talang vi inte vet om? :D
Mmm,  jag as bra på att göra konster med tungan. Typ vika den platt på mitten, vecka den osv.

har du pojkvän? :)
Nope.

vilken nivå vill att den som köper Thomsy ska ha?
Det viktigaste är inte vilken nvå dem är på. Bara dem tar hand om honom och vårdar honom som en prins.
Men om man får välja även nivå så, någon osm rider LA/Msv B regionalt, typ. Som han kan ta upp i högre klasser. Precis som det var för mig.

Har du ridit Bellas ponnier?
Isabella Nilsson antar jag att ni menar?
Hennes Jonatan har jag ridit, men inte dem andra två.

hur är era hästar att lasta?
har dem alltid varit svåra/lätta ?
kan ni inte filma när ni lastar ?:)
Mina hästar är super snälla att lasta och et har dem alltid vart.
Viss kan ni få film, men jag tror int det är så kul eftersom dem ändå bara kliver rakt på.

vad tycker ni om killar som rider ?
Inget speciellt.

Vad har ni för sadlar, märke, modell?
En 329234893 år gamal stübben Rex som jag använder på Bjlrnis. Den passar på alla, så det är en sån bra att ha sadel.
Annars har jag en Equipe Evulotion.

 Är du inte lika bra kompis med Isabella längre? Och känner du någonsin att du blir trött på att hålla på så mycket med många hästar?
Jo visst är jag det! Dock är vi inte lika mycket med varandra som förr eftersom vi inte går i samma klass längre :/ men lika bra vänner är vi.
Trött för dagne blir man ibland, men aldrig att man tröttnar på det.

Varför ska du sälja dina ponnyer ?
Hur högt har ni tävlat och vilka stor tävlingar ? Ska båda ni sälja era ponnyer och i såfall varför ?
Grymt bra blogg!!!:D
Thomsy- Eftersom jag är för stor ch för gamal.
Toxan- Också pg min ålder.

Jag har tävlat tom Msv A på både C och D-ponny. 125 cm på Häst.
Stora tävlingar jag ridit är väl SM och Baltic Cup.


HAr du egent stall? Hur många boxar är det i stallet där dustår ?
Hyr ett eget stall, men jag äger det inte. Stallet har 6 boar.

-Hade Thomsy många framgångar innan han kom till dig eller var det du som började tävla honom?
-Vilken ras är Toxica?? :D
Thomsan hade mycket framgångar, ungefär dem samma som nu :) Dock hade an aldrig fått några globenhäng haha, annars hade han det mesta i bagaget.
Toxan är någon härlig blandning haha.

varför avlivades (om hon nu gjorde det) lillan? ska du gå över till storhäst nu, varför/varför inte? ska du köpa eller låna då?

Vi upptäckte en medfödd skada, därför blev hon utdömd.  Mer om det i inlägget om alla hästar. 

VI får se hur det blir med stor hästar. Men jag har faktiskt en, kanske två som jag ska börja tävla lite nästa år. 



Vad har Thomsy för täcken på sig nu när det så kallt?
Ett vintertäcke med hals och vanligt vintertäcke över. Regntäcke överst. Tre täcken alltså.

skulle ni kunna tänka er att ha någon medryttare på era hästar?
Nej.

har inte läst er blogg så länge. men undrar hur du elvira ska göra med hästarna nästa år? ska du fortsätta rida storhäst?
till er båda: varför hade elvira areno förut? :) kram
Svarat på liknande frågor, kolla igenom tidigare svar.


Om ni fick välja vilken häst ni ville i hela världen, vilken skulle ni välja då ? :)
En korsning, Thomsy-Toxica.

Thomsys tryck och spänst, Toxicas hjärta och ärlighet.

Någon som vet en sån häst ;)?


när kommer inlägget om hästarna elvira ?? ;)
Snart! Håll ut...

hur många ggr har ni vunnit ? :)
Det har blivit ett par gånger under årens lopp.


Kommentarer
Postat av: sanna

Elvira, du har väl en såndär Pessoasele?

Kan inte du göra ett inlägg om den typ vad som är bra/ dåligt, tips och vad man ska tänka på?

Jag funderar på att köpa en sån men jag skulle gärna vilja veta lite mer om den :)

2010-11-29 @ 07:46:08
URL: http://sannaaaaolsson.blogg.se/
Postat av: emma

va duktiga ni är på att svar, ni tar er verkligen tid och det är super kul att läsa igenom svaren man får bra svar! :) men nästa gångom ni har frågestund kan ni inte svara på dom i ett video inlägg? (a)

2010-11-29 @ 19:36:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0