Packa inför meeting

Packa till ett meeting är ingenting man gör på en kvart precis, speciellt inte om man som jag vill att allt ska vara tipp topp!
Skriv en lista
Jag brukar alltid börja med att skriva en lista över allt som ska med, för att försäkra mig om att jag inte glömmer något. Dagen jag väl packar är listan med i stallet och så bockar jag av sakerna på listan när dem är inpackade i skåpet/transporten. Vad man också kan göra med listan är att kolla av så att alla saker är med hem från tävlingen. Jag gör inte det längre, jag gjorde det till en början, men nu har jag fått lite mer rutin både på packning och att packa ihop vid tävlingens slut. Jag har heller aldrig glömt något, däremot var det någon som snodde en foderhink av mig en gång, haha. Men livet gick vidare trots den incidenten, tro det eller ej ;)
Kolla över
Okej, när listan är skriven tar jag alltid en koll på om något behöver tvättas. Några benskydd kanske, benlindor, paddar, täcken eller schabrak. Allt som går att stoppa i en tvättmaskin helt enkelt. Är något i behov utav tvätt stoppas det i tvättmaskinen.
Det är även bra att kika på om något är påväg att ta slut. Kanske pälsglansen eller hovoljan? I så fall försöker jag se till att det inhandlas så att allt finns den dagen det ska packas. 
På packardagen 
Oavsett vilken dag meetinget börjar brukar vi alltid åka till tävlingen dagen innan och den dagen är jag alltid ledig för att vara hemma och just packa. Att packa och få allt färdigt tar oftast 8 timmar för mig. Ibland mer, ibland mindre. Överdrivet mycket tid egentligen, men jag hatar att slarva.
Jag försöker att alltid rida och mocka och fixa i stallet innan jag börjar med packningen, det är skönt att bara kunna tänka på just packning när det ska göras.
Sedan börjar jag alltid med att diska. Fodertunnorna, matburkarna, locken, krubbor, vattenhinkar, extrakrubbor, extra hinkar. Medan det får torka lite packar jag täcken och schabrak i stora IKEA-kassar och paddar och benlindor i mini IKEA-Kassar. Sedan kollar jag över transporten, ser om den behöver torkas av någonstans inuti eller om det behövs mer spån. Fyller hö i höseglet och gör 5 höpåsar. En att kunna fylla med åt hästarna under resan och varsin kväll och morgonpåse som dem kan ha dem första målen. Dessa får alltid stå i klädkammaren.
När jag tävlar har jag alltid med mig en inplastad mini-ensilagebal som alltid får vara i bagaget på mammas bil. Dem är perfekta att ha med på tävling, tunga som bly, men tar ingen plats och räcker precis för två hästar på ett vanligt tredagars meeting.
Därefter går jag tillbaks till hinkarna igen, packar foder och vitaminer och allt annat som diskades och ställer in det i transportens sadelkammare. Jag brukar alltid svälla en omgång betfor i och med att man oftast kommer ner så pass sent till tävlingsplatsen så att hästarna ganska så direkt ska ha kvällsmat. Betforen ställer jag in i klädkammaren på transporten, tillsammans med dem extra höpåsarna.
Ovanpå allt foder och hinkar i sadelkammaren, brukar jag packa in IKEA-påsarna och sedan brukar sadelkammaren vara så gott som full och allt som ska vara i transporten, förutom skåpet är på plats. Då börjar jag med just packning utav skåpet. Först packar jag alla små prylar, typ som liniment, schampo, pälsglans, broddar osv. Men innan sakerna läggs i skåpet måste allt utav hård yta dammtorkas med en fuktig trasa och sedan med en torr handduk.
Sedan är det alla läderprodukters tur att först putsas och sedan hängas in i skåpet. Inför tävling är det väldigt noggrann putsning, med först tvål och sedan balsam och oftast även olja som pricken över i:et. Bett och stigbyglar tvättas också en extra gång självklart. Tränsen snurras givetvis ihop och benskydden läggs i speciella små påsar innan dem hängs in i skåpet (förutom ledtränsen som hängs in på varsin krok i sadelkammaren, så att man lätt kommer åt dem om det händer något). Sedan är skåpet klart och färdigt för att lyftas in i transporten. Som ni förstår är transporten väldigt rymlig så det är inga problem för skåpet att få plats framför hästarna.
Exempel på en pack-lista till mina två hästar, en höst/vinter tävling

Sadel

Träns Thomsy

Träns Toxica

ledträns Thomsy

Ledträns Toxica

martingall Toxia

Förbygel Thomsy

Magplatta Ny

Magplatta gammal 

Benskydd carbon

Benskydd pro

Ridlindor

Longerlina

Gel Paddar

 

Schabrak 

-Equipe

-KL vitt

-Equiline

-RG

-Ottos blå

-As Brun

-JW blå

-Thomsy blå/silver

-Thomsy Blå/guld

 

Grimma x2

Kedjegrimmskaft x2

BoT/vanliga Paddar x2

Benlindor Röda/blåa/grå/rosa

 

Ridtäcken

-Ridregntäcke

-Sveland ländtäcke

-Änglahoppet täcket

-Domani ull

 

 

BoT täcke

Boj Fleeés x2

Mark todd hals x2

KL undeblanket x2

Tjocka domani x2

Rutigt flees

Blått flees

halstäckenx2

Lösgjord x2

Infolapp x2

Hängare x2

Krokar x2

boxgardin x2

Borstar

pälsglans

Easy White

Schampo

liniment

Kylgel

Hovolja

Handduk x2

putshandduk x2

Nummerlapp x2

Håltång

Snoddar

Broddar

Putsmedel

 

Foder

 

Müsli

Havre

Betfor

E-vitamin

Olja

b-vitamin

Vattenhink x2

Krubba x2

Bojkrubbor (extra)

Rosa hinkar (extra)

Vattenhink Hängare x2

Saltsten x2

Matburkar

Höpåsar




Vad ska göras vilken dag?
Skriver listan gör jag allt som oftast söndag kväll, för att under måndagen kolla över allt som ska med. Ska något tvättas görs det under måndag-onsdag. Packningen görs på Trosdagen.
Så ser det vanligtvis ut, men visst händer det att jag skriver listan på en måndag ibland och om tävlingen är 4 dagar, som tex SM packar jag på Onsdagen. Men så här ser det oftast ut.

Kommentarer
Postat av: Amanda

bra inlägg! :D

2010-12-23 @ 09:59:32
Postat av: Lovisa

Jätte bra inlägg!:D Kan inte Klara också skriva ett :) Kul att se om ni packar lika eller olika!:)

2010-12-23 @ 10:42:23
URL: http://ponnyhoppryttare.blogg.se/
Postat av: Lusa

Kan du inte lägga ut en bild på din transport utanför och innebo osv? :)

2010-12-23 @ 16:05:34
Postat av: Anna

Jättebra inlägg! Hur tvättar du dina täcken, har du en speciell maskin för det eller har du något för spännerna så att dom inte slår sönder maskinen?

bästa bloggen!! :)

2010-12-23 @ 19:14:30
Postat av: elin

jättebra inlägg! ska börja med meeting nästa år, så kan va kul att veta lite.

men jag undrar lite om hur gu gör på natten. jag har också vit ponny som ALLTID bler smutsig på haserna. jag lindar / har alltid stallbandage på alla fyra ben innan tävling men han blir ju jätte skitig ändå. oftast går det bort med torrschampo, men jag brukar tvätta benen innan jag åker till vanlig tävling. hur gör du? skulle vara bra att veta ;) kram

2010-12-23 @ 20:31:36
URL: http://justmymillion.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0