Hoppa högt


Detta är en riktigt bra fråga!
Jag har varit höjd rädd, verkligen jätte rädd. Förr när jag skulle in på banan så är jag så nervös så jag håller på att skita ner mig och det är på grund av att jag tycker de ser skit högt ut. Men det jag alltid tänker på är att hästen kan, han kan verkligen. Han skulle aldrig stanna för att det är för högt dock måste man ju tänka innan man anmäler till tävlingar att man inte ska tävla högre än vad hästen klarar av.
Man ska också lita på hästen och det är oftast ryttaren som gör fel, det räcker att man tänker att man är rädd så reagerar hästen. Mambo är en sån häst, oerhört känslig. Man måste verkligen vara helt lugn, tänka positivt osv.
Man kan också träna och hoppa höga hinder på träningar om man vill det.
Eller låna någon kompis häst som verkligen är säker, även om man rider lite fel eller är lite rädd.
Jag tror att det är viktigt att ta det lugn, ta dagarna som dem kommer, börja hoppa lågt och sen gå högre och högre.
Om du tex. i nuläget hoppar Lb/La och du känner dig rädd så fort det blir La så kanske du ska byta ner och hoppa Lb/Lb eller Lb/Lb+5 på några tävlingar. Ni ska alltså inte hoppa dem höjderna ni ännu inte är redo för.
Ett annat tips om du känner dig höjd rädd på just en häst, då kan du be någon annan hoppa hästen så du får se att den kan, filma gärna och kolla på den många gånger. Det har hjälpt mig väldigt mycket. Kolla också på filmer där det gått bra för er på tävling, kämpa för att komma in på banan med världens bästa självförtroende så ska du se att det ordnar sig!
Ge aldrig upp
-
Alltså:
- Lita på din häst och tro på dig själv.
- Hoppa inte högre än hästen klarar av.
- Låna en annan häst och hoppa.
- Be någon rida din häst och visa att den verkligen kan.
- Träna, träna, träna


Maurit Van Orchid - ca 140 cm


Maurit Van Orchid 130 cm

Hoppar lite högre i slutet av filmen :)


Kommentarer
Postat av: sanna

Jättebra inlägg!!:D

2010-12-21 @ 19:32:02
URL: http://sannaaaaolsson.blogg.se/
Postat av: Anonym

Super inlägg! tack så mycket!:)

2010-12-21 @ 19:51:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0